Voihan ahdistus

Mitä ahdistus on?

Jokainen kokee ahdistavia hetkiä ja ajatuksia aika ajoin. Ahdistuksen tunne on luonnollinen ja normaali osa elämää. Ahdistus on elimistön tapa viestiä mahdollisesta vaarasta ja ylläpitää toimintakykyä. Ahdistus siis auttaa välttämään vaarallisia tilanteita ja tarvittaessa toimimaan niissä nopeasti. Joskus ahdistus voi auttaa muuttamaan asioita elämässä parempaan suuntaan. Esimerkiksi, jos kiire ahdistaa, niin se voi johtaa siihen, että karsii elämästään pois asioita, jotka ovat turhia tai kuormittavat liikaa. Yleensä ahdistus on ohimenevä tunne, muiden tunteiden joukossa. Joskus ahdistus voi olla peittämässä jotain toista tunnetta. Ahdistus voi olla myös haitallista. Se voi olla kohtuuttoman voimakasta, pitkäkestoista tai hallitsematonta. Silloin puhutaan usein ahdistuneisuudesta.

Ahdistuneisuudella voidaan tarkoittaa myös huonosti tiedostetun uhan ennakoimisesta johtuvaa pelon tunnetta. Kun ahdistaa on hyvä tehdä itselleen tarkentavia kysymyksiä. Mikä minua itseasiassa ahdistaa? Miten se tuntuu ja missä? Pelkäänkö jotain? Onko taustalla joku muu tunne?  Onko pelkoni realistinen? Mitä seuraisi, jos pahimmassa tapauksessa tapahtuisi niin kuin pelkään? Kuka minua auttaisi? Mitä voimavaroja löytäisin silloin itsestäni? Mitkä asiat suojelisivat minua? Mitä silloin tekisin?

Entäpä ahdistuneisuushäiriö?

Ahdistuneisuushäiriö on oireyhtymä, jossa esiintyy poikkeavan voimakasta, pitkäaikaista ja toimintaa haittaavaa ahdistuneisuutta. Se voi ilmetä suurina huolina, pelkoina, murehtimisena ja keskittymisvaikeuksina. Siihen voi liittyä myös autonomisen hermoston oireita, kuten sydämentykytystä, hengenahdistusta, rintatuntemuksia, vapinaa, levottomuutta, univaikeuksia, hikoilua, heikotusta, lihasjännitystä, pahoinvointia tai väsymystä. Toisinaan ahdistuneisuus voi johtaa myös välttämiskäyttäytymiseen. Häiriön ollessa kyseessä ahdistus ei useinkaan riipu ulkoisesta tilanteesta. Silloin ahdistus ei enää ohjaa kohti parempia ratkaisuja vaan haittaa päivittäistä elämää.

Mitä tehdä, kun ahdistaa?

Meillä monella on jo nyt käytössämme monia hyviä keinoja poistaa tai vähentää ahdistusta. Niitä voivat olla esimerkiksi puhuminen ja asian purkaminen jonkun kanssa, liikunta eri muodoissaan, avantouinti, käsityöt, lukeminen, leipominen, värittäminen, kynällä suttaaminen, tyynyn tai jonkun pehmeän heittäminen voimakkaalla liikkeellä lattiaan, hengitysharjoitukset, rentoutusharjoitukset, luonnossa oleilu, metsässä yksin huutaminen, itsensä maadoittaminen tähän hetkeen ja paikkaan. Vaikkapa näin: ”Olen tässä, istun ihan rauhassa. Hengitän syvään ja rauhallisesti. Minulla ei ole kiire. Tunnen lattian jalkapohjieni alla, takareiteni painautuvat tuoliin, selkäni nojaa tuolin selkämykseen, käteni ovat rentoina sylissäni. Katselen huoneessa ympärilleni. Mitä näen? Mitä kuulen? Mitä haistan? Tässä hetkessä minulla ei ole mitään hätää. Kaikki on hyvin. Voin olla ihan rauhassa.”

Joillakin voi olla käytössään myös jotain keinoja mitkä ovat kuitenkin haitallisia. Näitä voivat olla esimerkiksi liiallinen alkoholin käyttö tai muut päihteet, itsensä vahingoittaminen kuten viiltely tai pään lyöminen ja syömisen liiallinen rajoittaminen tai ahmiminen.

Kun ahdistaa ota käyttöösi lisää itsellesi toimivia hyviä keinoja lievittää ahdistusta. Yritä samalla vähentää tai lopettaa haitallisten keinojen käyttö. Vähennä päihteiden käyttöä ja lopeta itsesi vahingoittaminen. Jos se tuntuu vaikealta ja ahdistus on ylitsepääsemätön, voit vaihtaa viiltelyn aluksi vähemmän haitalliseen keinoon. Esimerkiksi kun laitat kätesi kylmän vesihanan alle hetkeksi, jolloin tunnet kylmää, mutta se ei vahingoita sinua, samalla ahdistuksen tunne vähenee. Tai jos laitat jääpaloja suuhun, se ohjaa ajatukset ja tunteet keskittymään suun tuntemuksiin ahdistuksen sijaan.

Jos kärsit ahdistuneisuushäiriöstä, hae apua. Keskusteluapu, psykoterapia, läheisten tuki, itsehoito harjoitteet, nettiterapia ja lääkkeet ovat usein käytettyjä hoitokeinoja ahdistuneisuushäiriöön. Lisätietoa löydät myös: https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/ahdistuksen-omahoito-ohjelma

On asioita, joita voit myös kysyä itseltäsi liittyen ahdistukseen. Mitkä asiat ovat toisin silloin kun ei ahdista? Ajatteletko silloin eri tavalla? Teetkö jotain toisin? Miten olet selviytynyt tähän asti ahdistuksesta huolimatta? Mitkä tekijät ovat suojelleet sinua tilanteen pahenemiselta? Mitä tämä kertoo taidoistasi ja kyvyistäsi ahdistuksesta selviämisessä? Missä muissa yhteyksissä käytät näitä taitojasi ja voimavarojasi? Mikä on ylläpitänyt uskoasi selviytymiseen? Kuka on tukenut sinua, kun tilanteesi on ollut vaikea? Mistä olet saanut voimia selviytymiseen? Miten asiat ovat, kun sinua ei enää ahdista?

Runo ahdistuksesta:

Ahdistus on kuin raskas peitto. Se päälläni puristaa.

Ahdistus kietoutuu kuin lasson heitto. Se kurkkuani kuristaa.

Ahdistus on kuin sosekeitto. Sen aineksia en tunnistaa voi.

Ahdistus on kuin kova torven soitto. Se korvissani soi ja soi.

Mieleni rauhoitan, itseäni rakastan.

Puhun itselleni hyväksyen ja lempeästi. Itseäni silitän pehmeästi.

Mitä oikeasti tunnen? Mitä pelkään?

Mitä malleja toistan ja mitä olen kiinnittänyt omaan selkään?

Mitä tunteita tukahduttanut olen? Mitä padonnut alle poven?

Oikeista tunteista en mene rikki. Sellainen käsitys on vikatikki.

Osaan, pystyn ja elää uskallan, kun opin olemaan myös itseni puolella.

Itsestä ajattelen myös hyvää, etten kaiva kuoppaa syvää.

Jotta muita voin rakastaa, itsekin minun kuuluu rakkautta kokea ja tuntea.

Hyviä puolia minulla on kyllä, niitä voin etsiä ja tähyillä.

Silloin niistä uusi minä rakentuu, rakkauden arvoinen hymysuu.

 

Marjo, perhetyön ohjaaja

 

                                                                      (kuva: pixabay)

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kohti turvallisempaa kiintymystä

Lohdutus

Äitiyden myötä muuttuva minäkuva