Mietteitä kuuntelemisen taidosta ja kohdatuksi tulemisesta
Miksi toisinaan saattaa tuntua, että toisilla – isoilla tai pienillä
ihmisillä – on valikoiva kuulo tai äärimmäisen vaikeaa keskittyä olemaan läsnä kuuntelijan
paikalla ?
Entäpä miten he joilla ei ole vielä sanoja puhuvat ja viestivät?
Miten
keho puhuu ja miten sitä kuunnellaan ?
Ovatkohan suustani ulos tulleet sanat se koko totuus, mitä yritän toiselle kertoa?
Mistä tiedän, onko keskustelukumppanini kuullut mitä sanoin ?
Olenko osannut kuunnella lapsiani riittävästi heidän tarpeissaan ja
kysymyksissään ?
Siinäpä muutamia visaisia
kysymyksiä, joiden ääreen on joskus hyvä pysähtyä pohdiskelemaan. Fyysinen kuuloaisti
kehittyy jo hyvin varhaisessa vaiheessa vauvan vielä kehittyessä äitinsä
kohdussa. Vauva oppii tunnistamaan äitinsä äänen ja syntymän jälkeen tutun
äänen kuunteleminen rauhoittaa vauvalle vielä vieraassa kohdun ulkopuolisessa
maailmassa. Monesti vauva myös mieltyy ja rauhoittuu esimerkiksi kodin jo
tutuksi muodostuneeseen musiikkimaailmaan. Tosin vauvan synnyttyä vauvan
kuunteleminen onkin sanoista riippumatonta toimintaa; yhdessä vauvan opastamana
vanhemmat oppivat kuuntelemaan vauvan tarpeita, tunteita ja toiveita siitä
miten hänen olisi mahdollisimman hyvä olla. Vauvan äänestä Marjo kirjoittikin
edellisessä blogiss. Vanhempien tehtävänä on helpottaa vauvan stressitilaa
kaikin mahdollisin keinoin: lohduttaen, hoivaten, ruokkien ja tälle
rauhallisesti jutustellen. Tässä tehtävässä vanhemman kuuntelemisen ja
tulkitsemisen taidot joutuvat uudella tavalla haastetuksi ja tämä erityinen vaihe
voikin olla monin tavoin palkitsevaa; vanhempi oppii hiljalleen kuuntelemaan ja
ymmärtämään lapsensa ”puhetta”. Kuunteleminen ei siis ole vain kuulemista
sanojen tasolla vaan siinä on mukana ei vähempää kuin koko ihminen moninaisten
viestintäväyliensä kanssa.
Kyllä, me kuulemme korvillamme,
mutta kuuntelemisessa ovat mukana myös muutkin aistimme: kuuntelemme niin
silmillä kuin toisinaan myös kosketuksella ja aina läsnäolomme kautta.
Kuulluksi tulemisen kokemukseen vaikuttavat monet tekijät ja yksi tärkeä väylä
on katsekontakti. Mitä useampaa kanavaa käytämme ollessamme kuuntelevana
osapuolena sen todennäköisemmin myös kuulemme paremmin sen, mitä toinen meille
viestii. Kuuntelemiseen ei riitä pelkkä kuuleminen. Voin kyllä kuulla sanotun asian, mutta toinen
ei ehkä tiedä sitä, jos emme tätä jollain lailla ilmaise. Olemme ikään kuin
peilejä toisillemme: heijastamme takaisin kuulemaamme pienin ääntein, ehkä
tarkentavin kysymyksin, nyökyttämällä ja esimerkiksi kasvojen ilmeiden
välityksellä. Vanha sanonta kertoo, että
silmät ovat sielun peili. Siinä piilee syvä totuus. Katseen avulla viestin
toiselle omasta tarkkaavuudestani. On olemassa ehkä aikoja tai tilanteita,
jolloin on vaikeaa katsoa suoraan silmiin. Usein tämä katseen välttely johtuu jostain.
Katsekontakti miellyttävässä kuuntelutilanteessa ei tarkoita yhtämittaista
silmiin tuijottamista, mutta ikään kuin riittävää silmien yhteyttä. Välillä
vilkuillaan toisaalle, keskittyessä silmät voivat katsoa eri suuntiin aivojen
kaivaessa muistilokeroista tarvittavia tietoja tai ratkoessa ongelmia. Toisia katsekontakti
voi vaivaannuttaa ja se voi nostattaa esiin häpeää, pelkoa tai vaikka
masennusta, joiden näkymistä silmien kautta saatetaan pelätä. Näiden katsehaasteiden
kanssa kamppailevat ystävämme tarvitsevat lempeää ja hyväksyvää katsetta heitä
kuunnellessamme: emme voi vaatia aikuisia ihmisiä katsekontaktiin tai antaa sen
toisaalta olla este yhteyden vaalimiselle. Mikä kirjoittamaton laki saa ihmiset
peittämään silmänsä kun he liikuttuvat ja silmänurkkaan ilmestyy kyyneliä.
Joskus aikuisen on hyvä kysyä itseltään, miksi vaikeita tunteita tahtoo peittää?
Suojaanko itseäni vai yritänkö suojata toista ? Samanaikaisesti on hyvä pohtia
millaisissa tilanteissa itkuakin aikaansaavat tunteet on omasta mielestä hyväksyttävää
ilmaista ja antaa tulla esiin, toisten kohtaamaksi.
Vauvat puolestaan on luotu
olemaan katsekontaktissa vanhempiinsa, jolloin kaikki äidin ilmeet, eleet ja
tunteet heijastuvat vauvaan. Vastasyntyneen vauvan kokemus olemassaolosta tulee
todeksi äidin kautta ja äiti ikään kuin kertoo vauvalle jatkuvasti kuka ja
millainen hän on, onko hän turvassa vai onko jokin hätänä. Erityisesti imetyshetkissä vauvalla on syvä
tarve löytää äitinsä katse ja nämä kahdenkeskeiset hetket ovat vuorovaikutusta
parhaimmillaan. Mikäli vanhemmat huomaavat, että vauva jostain syystä vältteleekin
katsekontaktia tai kääntää päätään pois on hyvä pysähtyä miettimään mistä tämä
voisi johtua ja mitä asialle voi tehdä, jotta vauva saadaan palautettua
takaisin hänelle elintärkeään katsekontaktiin ja turvalliseen kiintymykseen. Tällöin
vauva voisi ehkä sanoa näin: ”Minun on aina turvallista katsoa äitiäni silmiin,
ihan joka tilanteessa, mihin vuorokaudenaikaan tahansa ja kaikkien tunteideni
ja tarpeideni kanssa. On vaipassani sitten ykkönen tai kakkonen, itkenpä
väsymystäni tai mahavaivojani – tunnin tai pidempään niin sinä kestät äiti sen.”
Vähän vanhempi lapsi kenties
välttää äidin katsetta, jos hänelle on jo muodosunut malli siitä voiko ja
uskaltaako äidin luokse mennä kertomaan vahingosta. Ovatko äidin silmät tulen
leimaus vai auttaako äiti lapsensa häpeän ja syyllisyyden ylitse lempeällä
katseella ja kertomalla, että ”ei haittaa, ei ole hätää, vahinkoja sattuu”
(vaikka oikeasti vähän haittaisikin ja sitäkin enemmän harmittaisi). Vanhempien
haasteena onkin selvitellä onko kyseessä ollut puhdas vahinko vai kenties jo tahallinen
tai aiottu teko ja sovittaa syy-seuraussuhteita sen mukaan. Tärkeintä olisi
näissä kaikissa hetkissä kyetä omalta tunnemyrskyltään kuuntelemaan, mitä lapsi selvittelyvaiheessa sanoo ja
pohtia onko tämä todella se mitä lapsi yrittää viestiä. Vai onko mahdollisen vahingonteon takana
vaikka sittenkin jokin muu viesti kerrottavana, esimerkiksi ”huomaa minut” tai ”tahtoisin
viettää enemmän aikaa kanssasi äiti”. Jos mietimme epäsuoraa viestintää aikuisnäkökulmasta
niin ei taida olla kenellekään meistä yllätys kuinka helppoa on vastata ”Mitä
kuuluu?” -kysymykseen ”Eipä tässä ihmeempiä, ihan hyvää ja tavallista arkea.” Ehkäpä
kysyjä on jostain vaistonnut, että kuuluu muutakin ja tahtoo antaa toiselle
tilaisuuden tulla kuulluksi. Rohkea kuuntelija voi jopa kertoa omista
aistimuksistaan ja kertoa, mitä havaitsee toisen olemuksessa olipa se sitten väsymystä,
vakavuutta tai huolta ja tarkistaa onko hän oikeassa vai menikö metsään.
Toisinaan on myös niin, että kysymys on tärkeä, mutta paikka ja aika sen
käsittelyyn on väärä. Tällöin voi miettiä voisiko kuulluksi tulemista hieman
siirtää ja jatkaa jo aloitettua keskustelua toisessa hetkessä.
Toisinaan äiti voi kokea lapselle
antamiensa neuvojen tai ohjauksen kantautuvan niin sanotusti kuuroille
korville. Joskus liian monimutkaiset ja pitkät ohjeet eivät mene lapselle
perille, vaan pitää olla todella konkreettinen ja ilmaista asia lyhyesti ja
yksinkertaisesti. Äiti voi auttaa lastaan kuuntelemaan myös kosketuksen kautta;
asettua samalle tasolle lapsen kanssa, ottamalla tämän syliin ja ohjata kasvot
vasten äidin kasvoja katsekontaktiin tai tarvittaessa pitää turvallisella
otteella käsistä tai käsivarsista kiinni. Kosketuksen avulla lapsi saadaan mukaan
vuorovaikutukseen ja hän ehkäpä kuulee paremmin mitä äidillä on kerrottavaa kun
kosketus- ja näköaistikin ovat käytössä. Tämä pätee myös toisinpäin! Joskus
lapsella voi olla jotain asiaa äidille ja hän tarvitsee sekä äidin sylin,
kosketuksen että katseen jotta saa välitettyä viestin, minkä tahtoo äidin
tietävän. Toisinaan lapsilla ei ole sanoja asioille, joita he yrittävät kertoa:
käyttäytyminen voi antaa viitteitä siitä mitä on ”menoillaan”. Tällöin
tarvitaan äidin apua sanoittamaan lasten kuulumisia ja tunteita: onko lapsella
ollut ikävä äitiä tai isää, onko hän surullinen jostain, harmittaako häntä se, kun
leikki piti jättää kesken tai lähteä kivasta paikasta kotiin. Äiti on tosinaan
kuin jatkuvasti online oleva ”google-translator” kun hän kerta toisensa jälkeen
kertoo lapsellensa milloin väsymys kiukuttaa ja miksi uni auttaa. Lasta
helpottaa suuresti, kun äiti esimerkiksi toteaa seuraavasti: ”Äiti tietää, että sinua nyt harmittaa.” Lapsi
ei jää tunteensa kanssa yksin ja tulee kuulluksi. Samalla toteutuu tämä paljon
puhuttu tunteiden sanottaminen: lapsi ei tiedä ja osaa sanoa miltä hänestä
tuntuu ja äidin tehtävä on auttaa lasta tunnistamaan tunteet. Tunteiden
tunnistamisen kautta lapsi tulee kuulluksi ja kohdatuksi.
Milloin sinä olet viimeksi tullut
kuulluksi? Milloin oli hetki, että koit jonkun kuunnelleen sinua? Toivon, että
siitä ei ole liian kauan aikaa! Jos tällaisesta hetkestä on jo ikuisuus niin
rohkaisen sinua ottamaan seuraavasta tilanteesta vaarin ja vaikka sanomaan
Siskolikan kahvilassa -tai vastaavassa vertaiskohtaamispaikassa- vieressäsi
istuvalle äiti-kaverille, että nyt tarvitsisin kuuntelijaa, voisitko sinä antaa
minulle pienen hetken aikaasi tässä kahvikupin lomassa. Usein jokaista helpottaa
jo se, että saa sanottua edes osan niistä asioita ulos, joita mielessään ja sydämessään
pyörittelee. Monesti saatat huomata, että et myöskään ole yksin ajatustesi
kanssa. Kuka on se ensimmäinen, joka uskaltaa raottaa ehkä omia epävarmuuksiaan
tai pelkojaan äitinä, kasvatusotteissaan tai kumppanina? Tai yhtä lailla kertoa
jostain ihanasta arjen onnistumisesta lapsen kanssa. Jaettu ilo on
kaksinkertainen ja jaettu murhe usein jo hieman kevyempi kantaa. Voisiko tämän
kevätkauden haaste sinulle olla jotain sellaista, että heittäytyisit sekä kuuntelijaksi että antaisit luvan itsellesi
tulla kuulluiksi ja kohdatuksi ?
Toisinaan kuulluksi tulemisen
saatetaan sekoittaa ymmärtämiseen. Olet ehkä tullut kuulluksi, mutta et ole
vakuuttunut siitä oletko oikein ymmärretty. On totta, että toisinaan toisten voi
olla vaikeaa ymmärtää asioita joita ei ole itse elänyt tai kokenut. Uskallan sanoa
tämän ääneen, että kukaan ihminen ei voi ymmärtää toista täysin. Silti elämme
jatkuvasti sen tarpeen kanssa, että toivoisimme jonkun ymmärtävän. Tosiasia on,
että niin monta kuin on ihmistä, niin monta on kokemusta ja jokainen on oman
itsensä ja elämänsä asiantuntija. Erilaisuutemme ei kuitenkaan estä antamasta
tilaa kuulluksi tulemiselle. Vertaisuudessa on voimaa eikä kuulluksi tuleminen
vaadi osapuolten samankaltaisuutta. Vain
kuuntelemalla voin koittaa ymmärtää toista ja sitä myötä osoittaa tarvittaessa
rohkaisua tai empatiaa, esittää lisäkysymyksiä tai tarvittaessa ohjata toista
ammatillisen kuuntelijan ja avun pariin.
Vain avaamalla oman sanaisen arkun voi löytää oikean ihmisen jonka
kanssa keskustella ja tulla kohdatuksi: ehkä ystävän korva ja sydän riittää,
toisinaan kuuntelijan rooliin sopiikin paremmin vaikkapa neuvolapsykologi, seurakunnan
sielunhoitaja, psykiatrinen sairaanhoitaja tai hieman pidempiaikaiseen
keskustelutukeen terapeutti. Edellämainituista jokainen tuo omalla tietotaidollaan
järjestystä ja harmoniaa sekä auttaa asiakkaitaan löytämään välineitä sisäisen
puheen kuunteluun, käsittelyyn ja itseymmärtämiseen. Yhteiskunnassa on monia
heitä, joiden työ on olla ammatillinen kuuntelija, peilaaja ja ajoittain ehkäpä
jopa kipeiden ja vaikeidenkin kysymysten kysyjä.
Vielä yksi juttu: Oletko
kuunnellut itseäsi, sisintäsi, tarpeitasi ? Äitinä monesti omat tarpeet jäävät
lasten tarpeiden täyttämisen jälkeen seuraavina jonoon. Se on toki oikein,
lapset tulevat aina ensin. Tästä huolimatta on myös tärkeää kuunnella itseään
ja pitää itsestään huolta: Mitä minun kehoni tarvitsee? Ehkä enemmän vettä,
jotain vihreää, unta tai liikuntaa?
Miten minun mieleni voi? Koenko ilon tunteita, saanko aikaiseksi asioita
joita suunnittelen vai onko sisäiset harmaan sävyt vain syventyneet? Kenelle
voisin tästä kertoa ja kuuntelisiko hän ? Kun olet kuullut sisimpäsi viestin
niin seuraavaksi tärkeintä on tehdä jotain, ottaa jokin askel eikä jäädä
paikoilleen: koittaa levätä edes hieman enemmän silloin kun siihen on
mahdollisuus, ottaa vesipullo käsilaukkuun nestetasapainon varmistamiseksi, syödä
vaikka se paljon puhuttu omena tai mandariini päivässä tai venytellä illalla
edes se viisi minuuttia ennen Netflixiä ja koomailua sohvannurkassa. On tärkeää
havahtua siihen, että oma osuus kuulluksi tulemisessa on merkittävä. On
aloitettava jostain; pienestä hyvästä teosta itselle tai ajatustensa
kertomisesta jollekin sopivaksi katsomalleen henkilölle.
Tästä blogikirjoituksestani
tulikin aiottua pidempi. Toivottavasti jaksoitte lukea! Olen vielä
harjoittelija tässä ytimekkäässä kirjoittelussa ja ajatuksia otsikon teemoista
olikin mielessäni runsaasti. Tahdon jakaa vielä tähän blogin loppuun yhden
ajatuksen kännyköistä, noista joita voimme kutsua joko ystäviksi tai
vihollisiksi, riippuen mistä näkövinkkelistä niitä katselemme kuuntelemisen ja
kohtaamisen näkökulmasta. Voimme älylaitteiden avulla pitää yhteyttä verkostoihimme
monin eri tavoin paikasta riippumatta, mutta yhtä lailla laitteet tuovat monet
ärsykkeet luoksemme niin sopiviin kuin toisinaan sopimattomiin hetkiin. Milloin
ruutu on kutsuttu vieras kodissani ja milloin kutsumaton, piippaileva ja
alituiseen soiva tunkeilija ? Miten laite vaikuttaa kykyyni kuulla niin lasta,
ystävää tai keskustelukumppania? Yhdistääkö
laite minua läheisiini vai lisääkö se etäisyyttä välillämme ? Imetys- tai
pulloruokintahetkiin kännykät eivät mielestäni millään lailla sovi, vaikka
kiusaus samanaikaiseen ruudun selailuun on varmasti suuri. Näissä kohden on silti syytä valita lapsi ja katsekontakti.
Mannerheimin lastensuojeluliiton pikkuoppaassa ”Vanhempana digiajassa” ( https://dzmdrerwnq2zx.cloudfront.net/prod/2018/08/13130250/Vanhempana_digiajassa_esite.pdf ) opastetaan vanhempia netti- ja medialaitteiden valjastamisessa perhettä
yhdistävään käyttöön; miten mediataitoja voi harjoitella turvallisesti ja mitkä
ajat, tilanteet ja paikat ovat perheessä mediavapaita. Vanhempia rohkaistaan
katsomaan videoita, pelaamaan, lukemaan, tekemään mediatuotoksia ja tutkimaan
sovelluksia yhdessä lapsen kanssa, jotta niistä voi olla yhteistä iloa. Niin kauan kun kännykät yhdistävät perheenjäseniä
toisiinsa ja turvaavat kuuntelun taitoa niin asiat ovat hyvin. Jos olet
huomannut kännykän häiritsevän kykyäsi kohdistaa huomiosi lapseen ja kuunnella heitä
niin nyt talvilomaviikon alussa on hyvä hetki ottaa lomaa yhteisellä
päätöksellä myös ruuduista, jokainen äiti ja perhe itse sopivaksi katsomallaan
tavalla. Sitä voi vaikka yhdessä suunnitella mitä mukavaa voisi tehdä sillä
ajalla, mikä vapautuu ruuduilta. Itse olen nauttinut jokaisesta kännykkä- tai
somepaastosta aina kun olen sellaista toteuttanut, joten samalla kun rohkaisen
teitä tähän niin rohkaisen myös itseäni!
Aurinkoista talvilomaviikkoa
teille kaikille Siskolikan Mammoille ja muille ”Ihanat Mamat” -blogin
lukijoille!
Kaisa, perhetyön ohjaaja
(Kuva: Pixabay)