Mitä turvallinen kiintymyssuhde merkitsee?
Kiintymyssuhde on voimakas tunneside lapsen ja hoivaajan välillä.
Kiintymyssuhdemallit muodostuvat 12 ensimmäisen elinkuukauden aikana, mutta
muokkautuvat ja kehittyvät koko eliniän. Lapsen synnyttäneellä naisella on
todella hyvät edellytykset äidiksi, koska raskaus-, synnytys- ja imetyshormonit
auttavat asiassa. Äidilliseen mielentilaan kuuluu kyky herkistyä vastaanottamaan
vauvan varhaisia, voimakkaita tunteita ja oppia näkemään ne viesteinä ja
arvioida niitä. Äidin ja vauvan suhde on voittopuolisesti harmoninen, mutta
joskus se voi olla myös ristiriitainen. Vauvan tärkein kysymys on: ”Miten saan
äidin lähelleni?” Varhaisista kokemuksista muodostuu eräänlaisia odotusarvoja,
sisäisiä työskentelymalleja.
Kiintymyssuhde muodostuu turvalliseksi, kun lapsi elää
loogisessa, ennakoitavassa maailmassa, jossa on tietty rytmi ja tarpeeksi ennakoitavaa
käyttäytymistä. Lapselle ollaan rehellisiä ja asiat selitetään ja perustellaan
ikätasoisesti. Turvallisessa kiintymyssuhteessa voimakkaat tunteet, myös kielteiset,
lähentävät lasta hoitajaan, sillä niistä keskustellaan ja niitä käydään läpi.
Lapsi ikään kuin saatellaan voimakkaasta tunnetilasta rauhallisempaan. Hän
oppii käyttämään vuorovaikutuksessa sekä älyä, että tunnetta. Lasta myös
lohdutetaan ja sanotaan riittävän usein, että EI OLE MITÄÄN HÄTÄÄ.
Turvallisessa kiintymyssuhteessa vanhemmat päättävät isot asiat ja luovat
rutiineja ja rajoja. Lasta saa kehua ja pitääkin. Onnistumista ja yrityksiä
tuleekin aina kehua. Kylläkin ilman, että käytetään mutta sanaa jatkona.
Varhaiseen vuorovaikutukseen liittyy oleellisesti myös äidin
container-kyky. Äiti on siis säiliö kaikelle sille, mitä vauva ei osaa vielä
tunnistaa, sietää eikä kestää. Äiti tavallaan tekee sietämättömän siedettäväksi
ja tarjoaa sen vauvalleen. Äiti sisällyttää lapsen tunteet itseensä ja muokkaa
sekä puhuu sen tarvittaessa katseeksi, hymyksi, kosketukseksi, syliksi, äänen
sävyksi, sanoiksi tai ajatteluksi lapselleen. Tämän lapsi ottaa omassa
rytmissään vastaan ja liittää sitä mielenmaisemaansa.
Tämä äidin container-säiliö tarvitsee myös toisen säiliön:
isän, ystävän, kummitädin, työntekijän tai jonkun toisen läheisen, jotta äidin
oma säiliö voi olla vauvan käytettävissä. Kun äiti pääsee puhaltamaan omaa
pahaa oloaan, väsymystään, riittämättömyyttään tai ristiriitaisia ajatuksiaan
jollekin, niin hänellä on paremmin tilaa myös lapsen tunteille ja tarpeille. Säiliössä
on oltava tilaa, koska sinne tulee paljon vastaanotettavaa, muokattavaa ja lapselle
takaisin annettavaa.
Jos äidillä ei ole tällaista sisällyttämiskykyä eli
riittävää säiliötä, on vaikeaa toimia vauvan kasvuperustana. Silloin tarvitaan äidin
ja vauvan vuorovaikutukseen tukea. Äidille annetaan lupa tunnistaa omia varhaisia
vuorovaikutuskokemuksiaan sekä löytää ja kuunnella erilaisia omia ristiriitaisiakin
tunteitaan. Kun äiti-vauva-parit saavat hoitoa ja tukea muuttuu äidin olo juuri
tämän vauvan vanhempana siedettävämmäksi ja hänen sisälleen alkaa syntyä säiliö
tai säiliöön tulee lisää tilaa ja samalla myös äidin mieleen tulee lisätilaa
vauvalle.
Vauva voi alkaa luottamaan siihen, että äiti tietää mitä hän
viestii ja haluaa, ja vastaa siihen. Vauva tarvitsee sellaisen ympäristön,
jossa vauvan eleitä havaitaan, otetaan vastaan, ymmärretään ja vahvistetaan. Ei
tunkeillen eikä hyläten, vaan juuri tämän vauvan tarvitsemalla tavalla. Koko
elämän läpäisevä inhimillinen perustarve on tarve todella ymmärtää ja tulla
ymmärretyksi.
Äidin sylissä löytyy paikka, joka parhaillaan huokuu
läheisyyttä ja jossa voi viipyä tarvitsemansa ajan tankkaamassa ja eheytymässä,
kestääkseen taas erillisyyttä. Kun äidin mieli on riittävän tuettu, hän pyrkii
suojelemaan vauvaa ylivoimaisilta tilanteilta. Äiti voi toisten tuella kestää
sen, että vauvan tarpeet saavat etusijan ja ajavat hänen omien tarpeidensa
edelle. Hän voi silloin saada siitä jopa tyydytystä.
Äidin työ on vuorottelua innostamisen, rauhoittamisen ja
tyydyttämisen välillä. Näiden tilanteiden vaihtelu on päivän mittaan jatkuvaa
ja rytmistä. Vauvat pystyvät matkimaan, yllättymään, kujeilemaan sekä keskustelemaan
äänen, liikkeiden, ilmeiden ja eleiden kautta. Heillä on kyky erotella ilmeitä,
ääniä ja asentoja. Äidin kyky leikkiin ilostuttaa vauvaa ja luo yhteyttä. Siksi
myös leikkimisen opettelu lorujen, satujen ja laululeikkien kautta on hirmuisen
tärkeää. Leikki on lapsen työtä ja turvallisessa kiintymyssuhteessa vanhempi
auttaa lasta pääsemään leikin maailmaan ja tarvittaessa sieltä takaisin.
Marjo, perhetyöntekijä
Ps. Lähteinä käytetty Jari Sinkkosen kiintymyssuhde -luennon
muistiinpanoja sekä Äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus -kirjaa.
(Kuva: Pixabay)